X
تبلیغات
تار و چنگ - ورزش - ووشو - تالو - نانچوان





























تار و چنگ

دریچه معلوماتی درباره موسیقی و ورزش ووشو

تاي چي چوان

 

تای چی یا تای چی چوان (Tai Chi Chuan) نوعی ورزش رزمی چینی است که برای بهبود سلامتی، افزایش طول عمر و آرامش روحی انجام می‌شود.


این ورزش در رده ورزشهای رزمی ملایم (Soft Martial Arts) قرار دارد و باعث می‌شود تا عضلات بدن با انجام تمرینات نرم و ساده، انعطاف‌پذیر و قوی شوند. درست برعکس ورزشهای رزمی سخت که با فشار و شدت تمرین عضلات را تقویت می‌‌کنند.

تمرینات و نرمشهای تای چی چوان با حرکات کند، آرام، و معمولا" به صورت گروهی هنگام صبح انجام می‌‌شوند. متخصصین این ورزش معتقدند که تمرینات تای چی به صورت دسته جمعی، اثر بهتری نسبت به تمرینات فردی آن دارد.

این ورزش چینی در خود کشور چین از طرفداران زیادی برخوردار است، بطوریکه تقریباً تمام پارکهای کشور چین، صبح‌ها مملو از افرادی هستند که در حال تمرین تای چی می‌‌باشند.

فواید تای چی

از فواید عمده تای چی می‌‌توان به تقویت عضلات بدن، انعطاف پذیری نرم عظلات، تمرکز و آرامش فکری (Meditation)، تقویت روحی و عصبی و آموزش دفاع شخصی اشاره کرد.

تحقیقات به عمل آمده نشان می‌‌دهید که تاچی قادر است تا بیماریهای شدید، مزمن و حتی ژنتیکی را درمان کند. برای مثال با تمرین تاچی می‌‌توان امراض قلبی را درمان و یا از بروز آنها جلوگیری کرد. همچنین این ورزش می‌‌تواند استرس – که عامل بسیاری از بیماریهاست - را از بین برد.

تمرینات تنفسی این ورزش همچنین می‌‌تواند به سالم ماندن ریه و بهبود جریان گردش خون در بدن نیز کمک کند. آهستگی و نرمی در تمرینات تای چی باعث می‌شود تا تمرکز فکری بالا رود که این مساله خود به کنترل دستگاه عصبی فرد در شرایط بحرانی و فشارهای عصبی بسیار کمک می‌‌کند.

آمار نشان می‌‌دهد که افرادی که تای چی تمرین می‌کنند کمتر عصبی شده و حتی از دروغ گفتن نیز پرهیز می‌‌کنند.

توصیه می‌شود که این با آموختن این ورزش، هرروز آنرا تمرین کنید. برای آموزش اول لازم است تا با سبک‌های آن آشنا شوید.

 

سبک‌های تای چی
در تای چی پنج سبک اصلی وجود دارد که از میان آنها برخی سبکهای مدرن نیز بوجود آمده‌اند : - سبک چن (Ch’en) - سبک یانگ (Yang) - سبک وو یا وو هاو (Wo or Wo Hao) - سبک وو یا وو یچاون یو (Wu or Wu Ch’aon yu) - سبک سان (Sun)

فهرست سبکهای بالا به ترتیب ارشدیت آنها هستند. البته ترتیب محبوبیت آنها بدین صورت است: یانگ، وو، چن، سان و وو هاو.

سبکهای مدرن زیادی نیز در این ورزش وجود دارند. برای مثال سبک hybird و offshoots از مهم‌ترین این سبکهای مدرن هستند.

 

روش هاي حرکت
در تمام طول تمرين تاي چي جچوان بدن بايد آرام و طبيعي باشد0 هرگز نبايد کج و داراي انحناء باشد 0 ذهن هدايت حرکاتي که بايد آهسته، نرم و سبک باشند را به عهده دارد0 حرکات بصورت دوراني يا مارپيچ و بدون استفاده از نيروي شديد، سفتي يا نوسان در سرعت، انجام مي شوند0 با وجود پر تحرکي و سبکي حرکات، انسان يايد همواره کاملا" ثابت باشد و هرگز تمرکز خود را از دست ندهد 0 هماهنگي بدن ضروري است و در انفجارهاي ناگهاني نيرو بايد سريع و بدور از خشکي باشد0 بايد تمام بدن يکپارچه حرکت کند0

 

تنفس بايد آرام و طبيعي باشد تا، نرم، عميق و متعادل شود0 حرکات و تنفس بايد با هم هماهنگ باشند، هر چند براي اين منظور نبايد تنفس اجباري باشد0

 

در مبارزه ، تاي چي چوان بر حفظ سکون و انتظار براي حرکت و واکنش در برابر حرکات حريف، تاکيد دارد0 شخص بايد با پيروي از نيروي پيش رونده اش حريف را کنترل کند، و با يافتن نقاط ضعف او و استفاده از حداقل نيرو از راه مهارت و حساسيت زياد نيروي بزرگتر را مغلوب کند اين امر مستلزم، تمرين زياد، ايجاد هوشياري، قضاوت دقيق، عکس العمل هايي سريع و آرامش زياد است0 بعلاوه ، انسان بايد نيرويش را افزايش دهد تا مکمل مهارت و آگاهي در مبارزه باشد

 

تاي چي چوان و سلامتي
يکي از دلايل محبوبيت تاي چي چوان در چين و ساير کشورها ارزشهاي درماني آن مي باشد0 تمرين هاي تاي چي چوان که همزمان باعث ورزيدگي ذهن و بدن مي شوند، مغز را تحريک کرده و باعث انگيختگي در بعضي از قسمتهاي آن و موانع حفاظتي در بعضي ديگر مي شوند0 اين امر باعث استراحت ذهن شده، مغز را از برخي هيجانات آسيب زننده ناشي از بيماريها نجات داده و در نتيجه به درمان برخي از بيماريهاي مزمن ناشي از اختلال سيستم عصبي کمک مي کند0

 

در تاي چي چوان تنفس طبيعي و گاهي شامل تنفس شکمي نيز مي شود0 بنابراين باعث افزايش تنفس، گردش خون و هضم شده، و به آرامي متابوليسم و عملکردهاي خود تنظيم بدن را تحريک مي کند0 بعلاوه در درمان و پيش گيري از اختلالات عصبي، بيماري قلبي، فشار خون بالا، سل، ورم ناي، زخم معده و ساير بيماريهاي مزمن، موثر شناخته شده است0 موارد بيشماري از بهبود بيماري در اثر تمرين تاي چي چوان وجود دارد0(نوشته شده توسط قاسم قيم )

.....حرکات هماهنگ تاي چي جسم و روح را متحول ساخته , در نتيجه کارآئي انسان را در زندگي بالا مي برد و از آنجائي که حرکات آن بسيار آرام مي باشد , باعث ذخيره انرژي شده و به تمرکز ما کمک مي نمايد و باعث افزايش کارآيي فرد در تمامي ابعاد زندگي شخصي و اجتماعي مي گردد . هر فردي با هر سن و سالي مي تواند از آن بهره بگيرد . تا چي به دليل نقش عمده اي که در سلامتي انسان بر عهده دارد , بسيار حائز اهميت مي باشد .

تاي چي چوان , از شاهکار هاي ورزش باستاني ووشو مي باشد . اين ورزش وسيله اي است . براي نگهداشتن وضع بدن در حالت طبيعي و جلوگيري و بهبود امراض . انجام دادن بخشي از اين تمرينات در بيمارستانها و آسايشگاهها تجويز مي شود . تاي چي روي بهبود بيماريهاي مزمن مانند فشار خون , ضعف اعصاب و ناراحتي هاي ريوي اثر دارد . تمرين منظم تاي چي , مي تواند خاصيت ارتجائي نسوج , ششها و ريه ها و حجم تنفسي سينه و ظرفيت تهويه کردن ششها را افزايش دهد و تبادل اکسيژن و دي اکسيد کربن را بهبود بخشد . تمرينات تاي چي همچنان مي تواند استخوانها , ماهيچه ها و مفاصل را قوي بکند . ....

پيش نيازهاي اصلي در تمرين:

با وجود تنوع سبک ها، همگي پيش نيازه اي اصلي و يکساني در تمرين دارند0


استقرار

 

سر- بطور طبيعي افراشته، بدون نوسان يا کج کردن، ديد رو به جلو، دهان بسته، زبان در تماس با سقف دهان

 

گردن- افراشته، اما منقبض نباشد تا در هنگام تمرين انعطاف داشته باشد.

 

شانه ها- راحت، شيب دار، نبايد خميده، عقب کشيده، فرو افتاده يا رو به جلو باشند0

 

آرنج ها- هميشه به طور طبيعي خم و رو به پايين باشند، هرگز نبايد خشک و بالاتر از کمر باشد0

 

مچ ها- راحت، هرگز شل نباشد0 هرگز بيش از اندازه خم نکنيد0 تا نيرو بتواند به راحتي به دستها برسد0

 

سينه- راحت، کمي فرو رفته هرگز به داخل نکشيد و يا بيرون ندهيد0

 

پشت- افراشته و راحت، هرگز خم نکنيد0

 

کمر- رو( مايل) به پايين و قابل انعطاف، از جلو يا پشت بيرون نزده باشد0

 

ستون فقرات- افراشته، بطوريکه بتوان نيم تنه را به طور طبيعي صاف نگاه داشت0

 

باسن- اندکي به داخل کشيده و بيرون نزده باشد0

 

کفل ها- صاف تا اينکه نيرو بتواند آزادانه از پاها عبور کند، پيچيده يا بيرون زده نباشند0

 

پاها- ثابت، محکم، زانوها هميشه اندکي خميده و قابل انعطاف ، آزاد براي چرخيدن و گردش – حرکاتشان نرم، سبک و موزون با توزيع يکسان وزن در آن.

نظريه تنفس تائوئيسم :

تنفس تائوئيسم براي به جريان انداختن صحيح نيروي چي بکار مي دود . در تنفس تائوئيستي , طريقه تنفس معمولي و در ناحيه پائين شکم در زمان دم و بازدم معکوس مي شود . در اين روش به هنگام دم شکم جمع شده و در هنگام بازدم شکم منبسط مي شود . هنرجو در حين انجام تمرينات نبايد تنفس را حبس نمايد و يا با فشار خارج نمايد .

روش عمل : از طريق بيني به آرامي هوا را به داخل ببريد . سپس پايين شکم را به آرامي منقبض ساخته و به بالاي ناف بکشيد . زماني که ششها پر شدند به آرامي نفس را به بيرون بدهيد . عمل دم «يين» و عمل بازدم « يانگ » محسوب مي شود . اين دوبايد با هم به ارامي انجام شوند . همانند دايره ين و يانگ که يکي به ارامي به ديگري تبديل مي شود . در هنگام بازدم به ارامي دان تين و پائين شکم را به خارج فشار دهيد . ناحيه اي که دان تين قرارا دارد : محلي است که انرژي چي تجمع يافته و دوران کوچک از آنجا آغاز مي گردد . با انجام اين تمرين عضلات شکم در ناحيه دان تين به خوبي پرورش يا فته و در هنگام دم و بازدم به اندازه کافي انقباض و انبساط پيدا ميکند. در ابتدا انبساط شکم در حين بازدم ممکن است کمي سخت باشد ولي به تدريج عضلات خواهند توانست تا حداکثر توانايي خود منبسط شده و شکم از ناحيه ناف تا ناحيه شرمگاهي انبساط پيدا کند . هنر جو نبايد با فشار ناحيه دان تين را منقبض سازد بلکه اين کار بايد يه آرامي صورت بگيرد . در اين تنفس از حداکثر ظرفيت ريوي استفاده ميشود. تنفس عميق باعث ميشود که ارگانهاي داخلي بدن با ريتم تنفس تکان خورده و باعث تحرک و تقويت آن ميشود .

نظريه يين ويانگ :

نظريه يين ويانگ يک برداشت اعتقادي است . به عبارت ساده تر دو صفتي هستند که تغييرات سيکلهاي زندگي را مد نظر دارند : تغيراتي که ميتوانند در هر زمينه اي باشند . يين ويانگ همچنين معرف يک نوع روش فکري است که دو قطب هر چيز يا هر وضعتي را در نظر ميگيرد.

يانگ در حقيقت آن قسمت از دامنه يک تپه را نشان ميدهد که درمعرض نور آفتاب قراردارد و روشن است و معرف اين خصوصيات مي باشد : حرارت - فعاليت – روشنايي . علائم مشخصه ظهور فزيکي يانگ به قرار زير ميباشد :

(1) تب هر گونه احساس درد در بدن .

(2) کار زياد و پر کاري بدن .

(3) هر نوع ورم و درد نسوج و بافتها و اعصاب .

تئوري يين و يانگ را ميتوان به صورت يک تصوير کوچک نشان داد که معارف تبادل تاثير گذاري ميان يين ويانگ است . يا هر يک از اين دو مولد ديگري است . يا هر يک از اين دو متضاد ديگري است . يا هر يک از اين دو طرف ميتواند بخشي از يک ديگر را شامل شود . يا هر يک از اين دو ميتواند جايگزين ديگري شود تئوري يين ويانگ حدود 800 سال قبل از ميلاد مسيح طي مدت طولاني در کشور باستاني چين پي ريزي شده اشت .

يين ويانگ از جهان تصوري سياه وسفيد نشان ميدهد . بر پايه اعتقادات « يانگ » معرف خورشيد و « يين » معرف ماه است . اين دو روشني بخش جهان از مشرق ظهور ميکنند و بعد با حرکتي مشهود به سوي جنوب و بعد از آن به جانب غرب مي روند. در طب سنتي « يين ويانگ » در هر شخص حالت متوازن و متعادل دارند و اين با خود انسان است که اين دو نيرويي را که در بدن دارد تحت کننترل خود دراورد. « يانگ » مانند آتش است و شعله هاي آن زبانه کشيده و بالا ميرود و گرما به وجود مي آورد و يين مانند باران فرو مي ريزد خنکي ايجاد ميکند و راکد است .

به اين ترتيب با آنچه گفته شد دو تعبيري که از « يين ويانگ»وجود دارد و سنتي است به عنوان يک سر منشا در تمامي تحقيقات نظري در علوم پژشکي تائوئيستي مورد استفاده بوده و در نتيجه روز و خورشيد همان « يانگ» و شب وماه همان « يين» مي باشد .

در چين باستان ساعتهاي چيني را بر اساس يين ويانگ محاسبه ميگردند .

پنچ ارگان حياتي بدن انسان «يين » هستند. اين پنچ ارگان عبارتند از : کبد , قلب , طحال , ريه ها , کليه ها وشش . موارد دروني ديگر يانگ هستند , که عبارتند از : مثانه, کيسه صفرا , روده دراز و ياريک , معده , ....

ذر طب قديم وکلاسيک چين , «يين و يانگ » به طور دائم و لا ينقطع در بدن انسن در حال حرکت هستند . در مورد حيات , چها رتحول تشخيص داده شده است , که عبارتند از : تولد زندگي , بيماري ومرگ . د رعهد باستان در رساله ها و نوشته ها از زنجيره اي بودن اين چهار تحول سخن گفته شده است .

يين , کلمه چيني يين, د راصل براي نشان دادن آن سوي تپه اي به کار مي رفته که در تمامي طول سال , از خورشيدو آفتاب محروم بوده است . اين واژه با خصوصياتي از قبيل, سرما , انفعال , تاريکي و درون گرايي ارتباط دارد و علائم ظهور آن به شرح زير است :

(1) احساس سرما در بدن .

(2) پرکاري بدن .

(3) هر گونه افت نسوج .

اين طبقه بندي در مورد « يين و يانگ » نمي تواند امري مطلق به حساب آيد , و در موقع به کار بردن اين لغات بايد دقت کرد تا کاملا به موضوع مورد نظر مربوط باشد .

«يين و يانگ » به اتفاق يگديگر را خلق مي کنند . براي مثال : در طب سنتي گفته مي شود , که انرژي ((چي )) از خون ساخته ميشود . «يين » و خون به وسيله انرژي « يانگ» به جريان افتاده و به جلو مي رود .

انرژي آسمان يانگ ناب است , انرژي زمين نيز يين ناب است . خود انرژي و نفس يا (دم ) يانگ است . شکل و قالب ونيز ماده , يين است . اندرون انسان يين و ظاهر انسان يانگ است . نيرو و قدرت يانگ است . تغذيه يين است . در خوراکيها و نباتات نيرو زا و نيروبخش, يين و يانگ نيز حضور دارند . در بوها آنچه قويتر است , يين است و آنچه سبکتر است , يانگ به حساب مي آيد . در طعم ومزه ها , ترشي وتلخي , يانگ , شيريني و خنثي و بي طرف , تندي , شوري , يين است .

 

| یکشنبه چهارم بهمن 1388 | 8:9 | مسعود وحیدی | |

ووشو

ووشو (به انگلیسی: wushu) (به چینی: 武術) به هنرهای رزمی کشور چین گفته می‌شود که در آن انواع مختلف حرکات جهت سلامتی جسم و روح و دفاع از خود در نظر گرفته شده‌است. در چین باستان از هنرهای رزمی برای دفاع از سرزمین یا خود یا خانواده از دشمنان، راهزنان و غیره استفاده می‌شد.

امروزه ووشو بصورت یک ورزش استاندارد جهانی به مردم جهان ارائه شده‌است و فقط منحصر به کشور چین نیست و مردم کشورهای مختلف برای بهره گیری از خواص طبی وشرکت در رقابتهای قهرمانی این رشته ورزشی را تمرین می‌کنند.

هنر رزمی ووشو بطور کلی در مسابقات در دو بخش ارائه می‌شود:
زمینه تالو (اجرای فرمهای سنتی چینی بصورت زیبا به همراه حرکات آکروباتیک)
زمینه سانشو (مبارزه آزاد بر روی سکو با استفاده از دستان و پاها و زیرگیری)

سه سبک اصلی ووشو چانگ چوان،نان چوان وتای چی چوان می‌باشد. درمسابقات بین المللی فرمهای استاندارد وحرفه‌ای ازاین سبکها اجرامیشود. چانگ چوان یک سبک شمالی است وواژه چانگ چوان به معنی مشت بلند می‌باشد.در این سبک از حرکات بادستان وپاهای کشیده وحرکات زیبای آکروباتیک استفاده می‌شود. نان چوان یک سبک جنوبی است و بیشترحرکات آن انفجاری و باسرعت است ونمایانگردرگیریهای نزدیک می‌باشد. تای چی سبکی است که برپایه انرژی چی بناشده است وبه تقویت بدن هم ازنظرجسمی وهم از نظرروحی می‌پردازد.در این سبک حرکات آرام همراه باتنفس اصولی انرژی بدن راتنظیم می‌کند.

 

| یکشنبه چهارم بهمن 1388 | 7:1 | مسعود وحیدی | |

Design By : shotSkin.com